söndag 12 oktober 2008

Björnmord

Slog ihjäl björn med tjock gren
När svartbjörnen började bita honom över huvudet lyckades Jim West kasta sig på marken och få tag på en tjock gren. - Sedan tog jag ett steg framåt och slog till så hårt jag kunde, berättar den 45-årige kanadensaren för Daily Mail.

Det var i lördags när Jim West var ute och gick med sin hund i en skog i British Columbia i Kanada som han hörde ett ljud och plötsligt stod öga mot öga med en svartbjörnshona.- Allt jag såg var ögon fulla av hat, berättar han för tidningen.I ett försök att försvara sig sparkade Jim West mot björnen men björnen lyckades ta sig runt och bet honom i nacken och över huvudet. Efter en stund släppte hon greppet och började bita över hans revben.När Jim West lyckas ta sig upp på fötterna igen fick han tag i en tjock gren.- Jag tog ett steg framåt och slog till björnen i huvudet så att grenen gick sönder. Men hon verkade bara ruska av sig slaget och då fattade jag att jag måste fortsätta att slå för att ha en chans att överleva.Jim West fortsatte att slå tills björnen var död. Själv tog hans sig blödande ett par kilometer genom skogen till en stuga där han fick hjälp att ta sig till sjukhus.Mötet i skogen slutade dock tragiskt på mer än ett sätt. Björnhonan visade sig ha haft två ungar som fick avlivas eftersom de inte skulle ha klarat sig ensamma i vinter.Själv klarade sig Jim West med 60 stygn i huvudet och på kroppen.

Källa: DN mejl